U T J:s måttsida endast för internbruk mellan konstruktion. montering resp. banavdelningen | |
---|---|
Senaste tillagda ändringar |
04 07 07
04
05 30 004
05 24 03 01 04
020528 2002
03 04 2002 03 03 2002 03 03
2002 02 24
|
Uttag på
personvagns- schassiplattan för trappor
Den uttagna biten är ca 32 x 10 mm ca Förstärkningsbiten som den röda ungefär Modifieringen gäller för alla 4 hörnen Om du vid tillfälle kan köra ut ca 7-8 bitar så vore det kanoon GJ |
|
Hjulaxelhållarna till vagnar rev 040530
Det nya delade hållarna bör få en lite högre axelhöjds placering 1,5mm blir nog bra |
|
Mått sättning för de nya lokhjulen 6mm Max diameter mätt från flänstopp till flänstopp 45,5mm villket är det mått som du skurit dem i Hjulet svarvas ner till en diameter som skall vara 40,5mm |
|
Hjulet svarvas ner till en diameter som skall vara 40,5mm Flänsdiameter 45,5mm | |
Flänsen vinkel är nog runt 20 grader Hjulets bredd mot
spåret är 4mm. Flänsens bas följaktligen runt 2 mm och toppen bör
hamna på mellan ca 0,80 -1,00mm
Det är möjligt att vi bör öka 4mm bredden till 4,25mm och flänsbasen till 1,75mm och toppen knaprar vi ner till ca 0,50 - 0,80 Så att avståndet mellan hjulen blir 44,5mm & inte som nu 45,00 det blir iallafall några 10:ondelar |
|
Hjulen fräses ur för skruv och så att axeln kommer längre in i hjulet detta görs på UTJ-verkstaden | Ca |
Det första hjulförsöken
måtten på bilden gäller inte längre |
|
Hjul profilen fläns skall ju vara lite fasad som vagnshjulen ungefär | |
Hjulaxelhållarna till vagnar rev 040530
Det nya delade hållarna bör få en lite högre axelhöjds placering 1,5mm blir nog bra |
|
Bilden visar gamla hjulhållarna Hjulaxelhållarna till vagnar utökad bredd. Ny bredd är 57 mm mätt i innerkant på plåten I övrigt lika som tidigare. Men hållaren delas på mitten så att det blir två lika halvor som i princip blir förväxlingsbara |
|
aluminiumspåret är 10 x 3mm den får gå ner i Plexisyllens nerfräsning ca 4 mm då blir det 6 mm kvar att köra på Plexisyllen sågas till en bredd av ca 12 mm | 1 st plexisyll väger 17,6g vi har JS
sågat 25kg det blir
1420syllar och 25 syll/m = 57m räls. Men vi har ju några meter osågade längder
|
avståndet mellan buffertarna cc 55 mm. Höjden mellan överkant på spåret till cc bufferterna är på loket 32 mm så dessa skall kunna gå fria från chassits långsidor |
Minsta kurvradien bör vara 100cm |
Vagn Lok Profil |
Den största Bredd, Höjd som Lok
& vagnar får ha för att
gå runt banan utan att ta i någonstans är. Höjden 15cm från spåret största bredden är 10cm till max 11cm |
Chassi storlekar för våra
vagnar är i princip följande dessa tre storlekar som täcker in vårt
vagnsbehov i nuläget 50cm varianten Bygger vi av träreglar Men däremot skulle vi nog behöva Boggie hjulhållare till dessa vagnar
|
Äldre
godsvagn ca 8m blir för vår del 25cm
modernare godsvagn 11m samt till äldre två axliga personvagnar blir 34cm boggi personvagn 22m vi gör den till 50 cm
|
Hjulen till vagnarna, Person & godsvagnarna | Hjulen svarvas i plast till en Diameter av 35mm
ytterst på
hjulflänsen. Hjulringens ytterdiameter 31,5mm om vi kan få tag på stål rör med diameter ca 32mm så kan vi trycka på plasthjulet & få ett "metallhjul". Tjockleken på hjulet 6mm |
Vagnsbultens diameter är 5,35mm så hålen bör vara lite större typ 5,6 det är bara bra om det glappar lite i detta fall ( vagns- bultens skalle är 15,5mm )
|
|
det gröna skall föreställa en koppelvariant men för lokets del så räcker det med "kroken" | |
för lokets koppel skär ut ett rektangulärt spår på 2 x 10mm i fram och även där bak | |
bakre buffertplanka på vår stora förbild | |
Baksidan på ett liknade lok som vårt ang buffertplankan bak men det kallas för C3 har 4 hjulpar | |
samma som ovan fast lite närmare
|
|
vi kanske skall köra med märklin modellen
för den är ju körd med plåt som bockas |
|
lok kopplet kroken på loken det blir bara en
krok det bruna skall föreställa en dragfjäder, 25mm är räknat från
där den nuvarande plåtkanten slutar. slitsen ca 3mm plåten 1,5 ?
|
|
Märklinkoppel detta är ju stansat ur plåt så något liknade bör vi (du) väll kunna fixa | |
Det rödmarkerade är någon typ av koppel säkring det skippar vi. Vi kör med "pinnen" bygeln och med rak ingång under chassit | |
Lokhjulen
axelhålet skär ut rektangulärt hål som på ritningen. Sedan svarvar jag ut 6mm runt hål med sådant djup att hjulet kommer in på axeln med rätt CC avst. |
|
Chassi storlekar för våra
vagnar i princip som följande dessa tre storlekar täcker in vårt
vagnsbehov.
50cm varianten behövs nog bara ett par stycken |
|
Äldre
godsvagn ca 8m blir för vår del 25cm
modernare godsvagn 11m blir 34cm samt till äldre två axliga personvagnar boggi personvagn 22m vi gör den till 50cm |
|
Nästa lok den berömda T43_an
Vi avvaktar med detta |
|
Engelska sidor som jag översätter efter hand | |
Hi Greg here is some sides that is partly translated |
|
Skarvjärnen skall vara av rostfritt stål med bredden 8 mm repetera hålparet med ca 12 - 15 mm. Hålen 4mm och med ett CC på 17mm mellan I-na på bilden, men det ena hålet skall vara ovalt 4 x8 mm | |
styrkanter sliden. den fästes
på insidan av "nedreplattformen" löedes eller limmas
Måtten övredelen 11mm undre 5mm mellanrummet 12mm längd gapet ca 32 högerkanten 9 mm |
|
flera Extra bitar 14 x 9 mm 1mm stål att eventuellt lägga framför så att det ser ut som om den stöder emot styrkanteran samt den korta stötstången körs i stålplåt så att man kan löda på den | |
Detta är vårt prototyplok Nr 3, som är 29cm långt 7,5cm brett. Som idag den 12 juni kördes på bron som går ner till trädgårdsgången. Inga problem i noterades denna gång. Lok Nr 3 har grövre hjul. |
här är kronologisk händelsedagbok
2001-07-xx Vi börjar spåna om en större modelljärnväg som vi skulle bygga själva
2001-08-21 Daniel visar upp två vagnsschassin
2001-09-20 Här har vi prototyp Nr:1 där vi funderar på hur vi skall lösa framdrivningen
2001-11-03 Sågar till längder av plexiglas för senare sylltillverkning
2001-11-04 Gräver och gjuter ner lecastenar till brofundamentet
2001-11-12 Ekerhjulen till loket en prov serie 3mm tjocklek
2001-11-12 Prototyploket Nr:2 ser dagens ljus 3st tas fram.
2002-02-17 Spårar träsyllar & klyvsågar 4syllar per bit, mot slutet gick det fel så tummen blev också spårad !
2002-02-20 Fräsning av plexiplasten och tillsågningen av syllarna klara
2002-03-03 Vi böjde 20 st al räler hos JS samt att jag sågade upp en kart. med plexisyll till
2002_03_24 Trädgårdsbilden snöfritt. Brofundamentet flyttat.
2002-04-06 Tvärsnitt på Banvallen2002-04-21 Utgrävningarna för banvallen sträcka 1 påbörjad
2002-05-08 Målning och ihop plock av räls & syll påbörjad
2002-05-20 första biten av cellplast lagd samt spåret
2002-05-22 Provkörde loket på den utlagda spårbiten
2002-06-03 passagen genom ölandssten gången klar
2002-06-09 Spårunderlaget vid huset klart
2002-07-07 Södra Övergången klar, räls lagd fram till gruvan
2003-04-28 Tunneln klar
2003-09-22 Färdig växelprototyp klar utvärdering pågår
2004-05-14 Lokhjul 6mm lasrade prov serie 6 st fungerar bra
2004-06-12 Stålbron på plats målad och fin, 3mm stålplåt.