LOKSIDAN | ||
Detta var vårt första försök med elmotor och drivning med
snäckskruv - drivningsidé som iochförsig fungerar.
This was our first try with an electric motor and drive with worm screw - the driving idea in itself is working. |
Men det visade sig att färdiga hjulaxlar och motor med
snäckdrev från
L.G.B. vinner i längden. (troligen)
But it turned out that the finished axles and motor with worm gear from LGB win in the long run. (probably) |
Så blev den slutliga lösningen med drivning
på två axlar
It was the final solution to drive on two axles |
Alla plåtdetaljer till lok och vagnar kommer från denna Laserskärare
All sheet metal parts for locomotives and carriages from the laser cutter |
Närbild på snäckdrevet
Close up of worm gear |
|
Plåtfärdig
Sheet metal finished |
||
Här ser vi tre stadier av lok byggandet
Here we see three stages of locomotive construction |
Övervakade av inspektören Hr Melker | Samt en
närbild på Kolboxen
And a close up of coal Box |
Bild 2002 vintern 2013 |
Vårt lok är 29 cm långt och 12 cm högt, bredden på loket är 7,5 cm. Hjuldiameter 43mm. Drivning på de två bakre axlarna . Our locomotives are 29 cm long and 12 cm high, the width of the locomotive is 7.5 cm. Wheel diameter 43mm. Power to the two rear axles. Lokhjul / locomotive wheels Den senaste varianten och som är lite grövre än hjulen på loket ovanför. The latest variant, which is somewhat coarser than the wheels of the locomotive above. |
Till buffertar använder vi vagnsbult. The buffers, we use the wagon bolt. |
Ångcylindrarna på vårt testlok kommer från lysrörsglimmtändare! The steam cylinders of our testlok comes from fluorescent lighter! |
|
I naturen | ||