Här visar vi hur vi röjde undan gräs och stenar för att få en trädgårdsjärnväg.
det hela försegick år 2002
Övergång Norra
Juni år 2002
Full fart med sågning av ölandssten, så att spåret hamnar i nivå med stenen på gången.Behjälplig vid sågningen var Ölandsstenexperten Staffan. |
|
När sågningen var klar jämnade vi ut med ett lager cementbruk. | |
Efter det riggade vi upp rälsen. Tejpade träribbor längs inner sidan av rälerna, så att vi får ett mellan rum där, när gjutningen av nästa lager är klart. Det blir då som ett spårvangsspår. | |
Cementen på plats och utjämnad. | |
Snar kan vi peta bort träribborna. | |
Lite prov körning igen, rälsen OK men lokets hjul är för "fyrkantiga" dvs. att flänsen är för rak måste fasa av den :så hoppas jag att det skall gå bättre. Annars kan det bli lite jobbigt. | |
Märsta station
Grundläggningsarbeten
7 st gångstenar blir perong med ett mötesspårmötesspår
Men först tänkte jag bara ha ett spår. Efter som växlar kändes avlägset
Just då. Men vi tänkte om och lade dit ett spår till.
Banvallsarbete på gång grundläggningen klar 2002 juni
Cellplasten på plats. Om det blir soligt någon dag i veckan så skall jag
lägga spår på denna del av sträcka som går fram till dammen.
Det blev en solig dag.
Efter några veckor nu, så har jag äntligen grusat banvallen
fram till södra överfarten.
--------------------------------------------------------------
Övergång Södra
Här har vi förberett för rallaren med att flytta
Ölandsstenar som var i vägen.
Gjutning fas ett. Grunden, sedan ett lager till så att allt kommer i samma nivå som cellplasten.
Här är spåret ingjutet så att det blir trampsäkert och snöskottnings säkert.
Här fortsätter färden mot Kolgruvan
Nu när södra kurvans banvall är grusad fram till gruvan. Så är allt
som skall vara grusad banvall klart. Resten av spårsystemet kommer
att läggas på trallvirke.
KällarBron
Ungefär så här skall spåret gå med en öppningsbar bro så att man kan ta sig
in och ut i källaren.
Sensommaren 2002
Det närmar sig en fullbordan av slingan. I grova drag klart
nu är det "bara" att göra stödben till bron och några smarta
snabbfästen för det olika brodelarna, så att den går att ta isär
och sättas ihop enkelt.
Brokurvan träklar.
Här sågar vi sista skarven
Nu är rundbanan klar "bara" lite målning av räls och skruva fast ett
skyddsräcke på bron så inte loken dyker ner i källartrappen.
Här går det för runt.2002 Augusti
Broundergången
den har varit planerad sen 2002 men det är nu år 2004 juni som den faktiska bron kom på plats
Bron uppställd inne för att se hur det blir när vi ställer dit ett tågsett
målning samt lite grå färg för '' nedsmutsning''
Underbalken fastskruvad i träplankan. På den monterar vi sedan gavlarna
Montering av brogavlarna på underliggaren
Första prov körningen över bron
Bron är utförd i 3mm stålplåt så att det skall se lite robust ut.
År 2002
April, lecastenarna på plats. Den 7 juni 2002såg det ut så här. Och den 12 juni såg det ut såhär